Opleiden schoonmakers in levensmiddelen industrie
Een bedrijf in de levensmiddelenindustrie vroeg me om hun schoonmaakteam dat de kantoren, de kleedruimtes, sanitair en de hygiëne sluizen schoonmaakt een cursus schoonmaak te verzorgen. Daarnaast wilden ze advies over welke middelen en materialen ze het beste konden gebruiken. Ook wilden ze graag dat er taakkaarten werden gemaakt.
Tijdens het eerste gesprek werd duidelijk dat er werk aan de winkel was. De schoonmakers gebruikten huishoudelijke middelen en hadden veel lichamelijke klachten. Samen met P&O en de kwaliteitsmanager stelden we een opleidingstraject op maat samen.
De eerste training was best spannend. Ondanks zorgvuldige communicatie vooraf door het management, voelden de deelnemers zich aangevallen. “Doen we het niet goed dan?” vroegen ze bezorgd. Ik stelde ze meteen gerust: “Jullie doen niets verkeerd. Hoe kun je iets fout doen als je nooit anders hebt geleerd?” Met praktische voorbeelden en oefeningen wist ik de spanning weg te nemen. Ze merkten dat ik er voor hen was. In totaal gaf ik drie schoonmaaktrainingen, helemaal toegespitst op hun situatie. Het was geweldig om te zien hoe het team groeide en steeds enthousiaster werd.
Na een half jaar kwam ik terug voor een opfristraining. De reacties waren positief: ze waren blij met de nieuwe middelen en materialen, en het werk was lichter geworden. We spraken af dat ik jaarlijks langskom om de voortgang te monitoren.
Deze ervaring laat zien hoe belangrijk schoonmaak opleidingen zijn en schoonmakers te begeleiden. Met de juiste aanpak en materialen kunnen we niet alleen de kwaliteit van het werk verbeteren, maar ook de gezondheid en het werkplezier van de medewerkers. Schoonmaken is een vak.