Schoonmaaktraining huishoudelijk medewerkers in een hotel
Als schoonmaakdeskundige word ik regelmatig ingeschakeld om problemen op te lossen. Zo kreeg ik een tijdje terug een “noodoproep” van een hotel in de buurt: “Help! We krijgen de douches niet schoon en de vloeren zien er niet uit!, we hebben klachten ontvangen.” Omdat het niet ver weg was ben ik er een dag later gaan kijken. Het hotel zag er prachtig uit, maar de schoonmaak liet inderdaad te wensen over zag ik tijdens de rondleiding. Al snel ontdekte ik de oorzaak: in de voorraadkast stond een hele supermarkt aan huishoudmiddeltjes, met groene zeep als absolute favoriet. Niet bepaald geschikt voor professionele hotel schoonmaak.
Het schoonmaakteam bestond uit zes enthousiaste dames die allemaal schoonmaakten zoals ze het thuis geleerd hadden. Prima voor je eigen huis, maar in een hotel kom je daar niet mee weg. Ik adviseerde de eigenaar over de juiste middelen en materialen en het verzorgen van een schoonmaak opleiding. Een week nadat hij de middelen en materialen had aangeschaft gaf ik het team twee schoonmaak trainingen on the job. Door met ze mee te werken en ondertussen instructie gevend, liet ik zien hoe je een hotel écht goed schoonmaakt.
Een jaar later werd ik opnieuw gevraagd. Er waren twee nieuwe medewerkers die ze ook een schoonmaak cursus wilden geven.. Bovendien wilde de eigenaar advies over de schoonmaak van de keukenvloer. Ik heb de keukenbrigade tips gegeven en nu ziet ook daar de vloer er weer tiptop uit.
Het is geweldig om te zien hoe een schoonmaak cursus en de juiste aanpak daarna zo’n verschil kunnen maken. Met de juiste middelen en technieken bereik je echt mooie resultaten in de schoonmaak.